Nutriční doporučení v prevenci dyslipidémie (vysokého cholesterolu)

Dyslipidémií trpí v České republice zhruba 80% obyvatel. [1] Mezi rizikové faktory přispívající k dyslipidémii patří především dieta s vysokým obsahem tuku, zejména nadbytkem nasycených tuků a cholesterolu, obezita, diabetes mellitus 2. typu, nedostatek fyzické aktivity a kouření. Zvýšené hladiny LDL cholesterolu jsou rizikovým faktorem v rozvoji aterosklerózy a onemocnění koronárních tepen. Kardiovaskulární onemocnění jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí.

Jak bychom se měli stravovat, abychom riziko dyslipidémie snížili na minimum? Připravili jsme pro Vás jednoduché nutriční doporučení, kterými se můžete řídit doma nebo je snadno dodržovat s naší službou.

  1. Omezení nasycených tuků ve stravě
    Mezi potraviny bohaté na nasycené tuky patří živočišné produkty, zejména maso, mléčné výrobky, sýry a máslo. Dalším zdrojem jsou smažené a průmyslově zpracované produkty obsahující velké množství palmového oleje. Tropické oleje včetně kokosového obsahují velké množství nasycených tuků. [2]
  2. Eliminace trans tuků
    Trans tuky byly v minulosti nejčastěji součástí částečně ztužených tuků. V malé míře se také přirozeně vyskytují v mase a mléčných výrobcích. Přestože je jejich používání limitováno, malé množství se vyskytuje zejména ve zpracovaných výrobcích typu smažený a pečených výrobků, sušenek, kreker nebo v margarínech. Jejich konzumace je asociovaná s rizikem rozvoje kardiovaskulárních onemocnění a diabetu mellitu 2. typu. [3] Pokuste se proto jakékoliv produkty obsahující částečně ztužené tuky omezit.
  3. Dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a luštěnin
    Rostlinné potraviny jsou chudé na nasycené tuky a neobsahují žádný cholesterol. Naopak jsou bohaté na vlákninu, která hladiny cholesterolu snižuje. [4] V prevenci vysokého cholesterolu je možné zvolit středomořskou dietu, vegetariánství nebo stravování dle doporučení USDA. [5]
  4. Omezení stravy s vysokým glykemickým indexem
    Potraviny s vysokým glykemickým indexem neovlivňují pouze hladiny cukru v krvi, ale také hladiny triglyceridů. [6] Proto je vhodné limitovat konzumaci slazených nápojů a sladkostí a preferovat minimálně zpracované potraviny.
  5. Preference ryb, drůbeže, ořechů a rostlinných olejů
    Dle American Heart Association je vhodné upřednostnit konzumaci výše zmíněných potravin a naopak omezit příjem masa, tučných mléčných výrobků a sýrů.

Pokud si nevíte rady s tím, jak nahradit zdroje nasycených tuků a trápíte se s výběrem potravin a receptů, tak jsme tu právě pro Vás. Naše aplikace Vám sestaví jídelníček na míru, zajistí dovoz potravin až domů a nabídne Vám recepty na celý týden, které jsou rychlé, zdravé a chutné. Navíc je služba zcela zdarma, tak proč to nezkusit?

< Zpět na výpis článků

Reference:

  1. Longitudinal trends in major cardiovascular risk factors in the Czech population between 1985 and 2007/8. Czech MONICA and Czech post-MONICA. Dostupné online zde.
  2. American Heart Association recommendation for saturated fats. Dostupné online zde.
  3. American Heart Association recommendation for trans fats. Dostupné online zde.
  4. TRUMBO, Paula R a Tomoko SHIMAKAWA. Tolerable upper intake levels for trans fat, saturated fat, and cholesterol. Nutrition Reviews[online]. 2011, 69(5), 270-278 [cit. 2019-01-28]. DOI: 10.1111/j.1753-4887.2011.00389.x. ISSN 00296643.
  5. Eckel RH, Jakicic JM, Ard JD, et al. 2013 AHA/ ACC guideline on lifestyle management to reduce cardiovascular risk: a report of the American College of Cardiology American/Heart Association Task Force on Practice Guidelines. J Am Coll Cardiol 2014;63:2960–84.
  6. SCHWINGSHACKL, Lukas, Lisa Patricia HOBL a Georg HOFFMANN. Effects of low glycaemic index/low glycaemic load vs. high glycaemic index/ high glycaemic load diets on overweight/obesity and associated risk factors in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Nutrition Journal [online]. 2015, 14(1) [cit. 2019-01-25]. DOI: 10.1186/s12937-015-0077-1. ISSN 1475-2891.