Nutriční doporučení v prevenci diabetu mellitu 2. typu

Diabetem mellitem 2. typu neboli cukrovkou trpělo v České republice v roce 2016 dle statistiky UZIS více než 850 000 obyvatel a další desetitíce o svém onemocnění zatím neví. Diabetes patří mezi civilizační onemocnění, jehož incidence rapidně roste, jen za posledních 30 let se výskyt ztrojnásobil. [1] V rozvoji diabetu mellitu 2. typu hrají bezpochyby roli naše geny. Zdravá výživa a celkový životní styl však zásadně ovlivňují nejen samotný rozvoj nemoci, ale i její průběh a výskyt komplikací s ní spojených.

Sepsali jsme pro Vás jednoduché nutriční desatero, které obsahuje základní výživová doporučení v prevenci diabetu mellitu 2. typu. Můžete se jimi řídit doma nebo je snadno dodržovat s naší službou.

  1. Strava založená především na konzumaci celistvých, minimálně průmyslově zpracovaných potravin s důrazem na příjem zeleniny, luštěnin, ovoce, celozrnných obilovin, ořechů a semínek. [2]
  2. Preference rostlinných bílkovin před živočišnými. [3] Mezi rostlinné zdroje bílkovin patří zejména luštěniny, obiloviny, ořechy a semínka.
  3. Omezení příjmu masa, jež je rizikovým faktorem diabetu mellitu 2. typu. [4,5] Maso lze nahradit kvalitními živočišnými produkty jako jsou vejce a ryby nebo rostlinnými zdroji bílkovin.
  4. Příjem průmyslově minimálně zpracovaných potravin a limitace rafinovaných sacharidů. Minimální konzumace slazených limonád, průmyslově zpracovaných nízkotučných výrobků a produktů s vysokým obsahem rafinovaných obilovin, přidaných cukrů, tuků a soli. [2]
  5. Dostatečný příjem vlákniny. Pro ženy zhruba 25 gramů, pro muže 38 gramů za den (ideálně 14 gramů na každých 1000 kcal). [6] Vláknina je obsažena ve všech rostlinných potravinách, je proto vhodné do jídelníčku zařadit dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin, obilovin, ořechů a semínek.
  6. Snížení konzumace nasycených tuků a jejich náhrada za nenasycené mastné kyseliny, nikoli však za rafinované sacharidy. [2] Zdrojem zdraví prospěšných omega-3 kyselin jsou ryby nebo například lněné a chia semínko či vlašské ořechy. Snaha o omezení přijmu trans tuků a cholesterolu. Hlavním zdrojem trans tuků jsou rostlinné margaríny, v živočišných produktech najdeme jak cholesterol, tak zmíněné trans tuky.
  7. Příjem sodíku do 2300 mg za den. Nízký příjem soli je důležitý zejména v prevenci hypertenze, tímto doporučením by se však měla řídit běžná populace. [2]
  8. Konzumace alkoholu spadající do doporučení pro širokou veřejnost. Pro ženy maximálně 1 sklenka vína denně, pro muže maximálně 2 sklenky vína nebo 2 malá piva. [2] Ideálně však konzumace nulová. Alkohol má nepříznivé účinky na náš organismus v jakémkoli množství.
  9. Individuální přístup k pacientovi, edukace a péče školeného nutričního specialisty. [2]
  10. Snaha o redukci tělesné váhy. Při sestavování redukčního plánu by měl být kladen důraz především na konzumaci nutričně bohatých potravin jako je zelenina, ovoce, luštěniny, mléčné výrobky, libové maso, ořechy, semínka a celozrnné obiloviny. Dodržování výše uvedeného plánu vede k větší redukci váhy, než při restrikci kalorií. [2]

Kromě kvalitního stravování je třeba dbát na adekvátní pohyb a limitaci kouření. Změnou svého životního stylu je však možné zabránit rozvoji diabetu mellitu 2. typu.

Dodržovat dlouhodobě tato doporučení může být pro spoustu z nás obtížné a časově náročné. Naše služba hlídá Váš jídelníček za Vás a Vy si můžete vychutnat zdravá, jednoduchá a chutná jídla.

< Zpět na výpis článků

Reference:

  1. Zdravotnická ročenka České republiky 2016 dostupná online zde.
  2. Standards of medical care in diabetes dostupné online zde.
  3. VIGUILIOUK, Effie, Sarah STEWART, Viranda JAYALATH, et al. Effect of Replacing Animal Protein with Plant Protein on Glycemic Control in Diabetes: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Nutrients [online]. 2015, 7(12), 9804-9824 [cit. 2019-01-18]. DOI: 10.3390/nu7125509. ISSN 2072-6643. Dostupné online zde.
  4. BARNARD, Neal, Susan LEVIN a Caroline TRAPP. Meat Consumption as a Risk Factor for Type 2 Diabetes. Nutrients [online]. 2014, 6(2), 897-910 [cit. 2019-01-18]. DOI: 10.3390/nu6020897. ISSN 2072-6643. Dostupné online zde.
  5. ZHAO, Zhuoxian, Sheyu LI, Guanjian LIU, Fangfang YAN, Xuelei MA, Zeyu HUANG, Haoming TIAN a Jianping YE. Body Iron Stores and Heme-Iron Intake in Relation to Risk of Type 2 Diabetes: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLoS ONE [online]. 2012, 7(7) [cit. 2019-01-18]. DOI: 10.1371/journal.pone.0041641. ISSN 1932-6203. Dostupné online zde.
  6. Evert AB, Boucher JL, Cypress M, et al. Nutrition therapy recommendations for the management of adults with diabetes. Diabetes Care 2014; 37(Suppl. 1):S120–S143