5 jednoduchých způsobů, jak omezit konzumaci masa

-Co dělat a co nedělat-

Bezmasé Pondělí (#meetfreemonday), v Čechách známé jako rostlinné pondělí, vypadá na Instagramu vážně skvěle, ale určitě existuje mnoho dalších skvělých důvodů, proč snížit konzumaci masa!

Nejen, že si zlepšíte svoje zdraví, ale ještě pomůžete životnímu prostředí. Nadměrná konzumace masa zvyšuje riziko srdečních onemocnění a cukrovky, oslabuje účinky antibiotik a podle nových zdrojů zvyšuje počet úmrtí na rakovinu. Statistiky ukazují, že na celém světě vyprodukuje živočišné zemědělství více skleníkových plynů než všechny světové dopravní systémy dohromady, nemluvě o množství vody potřebné k pěstování plodin, které se používají jako krmivo pro zvířata, nebo o využití půdy. Jen se zamyslete: na výrobu jednoho hamburgeru se spotřebuje 2 393 litrů vody!

Pokud Vám tedy záleží na důstojných životních podmínkách zvířat a často používáte hashtag #crueltyfree, máte více než dost důvodů, proč zvážit změnu svého jídelníčku. Může se zdát, že se vydáváte na dlouhou a strastiplnou cestu, avšak je to mnohem jednodušší, a dokonce se u toho můžete i pobavit!

Zde je pět zajímavých a zábavných způsobů, jak snížit konzumaci masa, aniž byste byli omezeni nějakou dietou či komplikovanými stravovacími plány:

1. Konzumujte méně zpracovaného masa

Aby pro Vás zpočátku nebyl přechod na bezmasou stravu takový šok, zkuste nejprve odstranit zpracované maso. Je to dobrý start, ať už se chcete stát vegetariánem, veganem nebo chcete jednoduše omezit maso v každodenní stravě. Domácí vařená jídla zde hrají důležitou roli, protože vaření doma Vám usnadňuje kontrolu nad tím, co právě jíte a nemusíte se tak spoléhat na připravené jídlo zakoupené v obchodech, které má pravděpodobně nižší kvalitu. Navíc se můžete pochlubit svými novými kuchařskými schopnostmi a zapůsobit tak nejen na ostatní, ale především na sebe! A to už se přece vyplatí, no ne? „High five“ na konci každého vaření je povinné!

2. Vytvářejte jídla, kde hraje hlavní roli zelenina

Při sestavování jídelníčku používejte místo masa sezónní a místní čerstvé suroviny. Dokonce, i když se rozhodnete, že maso z vaší stravy zcela neodstraníte, mohou mít tyto jednoduché změny zásadní vliv na vaše zdraví. Luštěniny Vás zasytí a dodají Vám energii na celý den, zatímco duha čerstvé zeleniny dodá jídlu na chuti a na zajímavosti. Co takhle dát si vydatný houbový hamburger nebo živinami nabitý zelený špenátový burger?

3. Jděte na tuhle změnu pomaloučku a polehoučku

Pokud se rozhodnete změnit svou životosprávu, nemusíte do toho jít radikálně a násilně. Rychlé změny mohou vyvolávat negativní až děsivé pocity, a proto je mnohem těžší si nové návyky udržet. Malé krůčky fungují nejlépe!

Vyzkoušejte bezmasé dny, kdy budete vařit vzrušující recepty s rostlinnými ingrediencemi v hlavní roli. Začněte jeden den v týdnu a uvidíte, jak se budete cítit. Přejděte na dva dny, a pokud budete chtít, postupně přidávejte další a další. Vyzkoušejte nejprve vegetariánství a pak veganství. Přijměte veškeré překážky jako součást procesu. Nezapomeňte, že záleží jen na Vás, a že Vy máte pod kontrolou své preference a změny stravy. Nic se nemusí měnit, pokud sami nechcete. Když se na to díváte tímto způsobem, zní to tak jednoduše, uvolněně a nezávazně, že?

4 Vyhledejte veškerou možnou podporu a pomoc

Motivující blogy, inspirativní fóra a aplikace o zdravém životním stylu jsou skvělým zdrojem podpory, když jde o změnu životního stylu k lepšímu. Buďte vybíraví a čerpejte informace pouze ze spolehlivých zdrojů, kde si můžete být jistí správností faktů a dat. Brouzdejte mořem zdravých receptů a nechte se inspirovat! Dejte průchod svému kreativnímu já a ponořte se do povznášejících a poučných článků o zdravějším životním stylu a bezmasé stravě, abyste získali potřebnou motivaci. Naštěstí tohle všechno Vám může poskytnout aplikace Zdravý Stůl.

5. Nevyhledávejte náhražky masa nebo falešné masité produkty

Nesnažte se podvést chuťové pohárky, abyste se přesvědčili, že některé rostlinné produkty voní a chutnají jako maso. Raději si postupně vychutnávejte širokou škálu nových chutí. Skvělá věc na chuťových pohárcích je ta, že je můžete přeprogramovat, aby Vám chutnalo jídlo, které byste měli jíst. To může trvat 6-8 týdnů, což je ve srovnání s celým životem plným lahodných nových zdravých bezmasých pochoutek zcela bezvýznamná doba!

Bezmasé burgery

Ve shrnutí, snížení masných nebo živočišných produktů není tak děsivé, jak by se mohlo zdát na začátku. Vyvážený stravovací plán, který poskytne vašemu tělu všechny nezbytné živiny, je klíčovým cílem a nebojte my nenávidíme restriktivní diety stejně jako Vy.

Jsme rádi, že se na to díváme stejně!

< Zpět na výpis článků